Kontaktujte mě rovnou, moje číslo je  📞 776 252 777

Jak úspěšně prodat nemovitost i v roce 2023?

V čem je rok 2023 oproti předchozím rokům jiný? Co je třeba udělat, aby se prodej nemovitosti i v roce 2023 podařil? A proč jsou vyjednávací schopnosti v roce 2023 důležitější než kdy předtím. Tohle vše a určitě i mnohem víc se dočtete v mém novém článku.

 
 

OBSAH ČLÁNKU:

  • V čem je rok 2023 jiný než předchozí roky
  • Co bude v roce 2023 pro prodej nemovitosti určitě fungovat
  • Co musí každý inzerát nemovitosti v roce 2023 obsahovat
  • Proč budou vyjednávací schopnosti v roce 2023 důležitější než kdy předtím
 

V ČEM JE ROK 2023 PRO PRODEJ NEMOVITOSTI JINÝ NEŽ PŘEDCHOZÍ ROKY

 

2020 - jaro 2022

Vzpomínáte si, jak se prodávali nemovitosti od druhé poloviny roku 2020 do jara roku 2022? Aukce. Navyšování ceny. Dlouhé řady zájemců - některé jsme ani nevzali na prohlídku, protože to prostě nebylo s časových možností zkrátka možné. Kdo prodal za inzerovanou cenu, byl "loser" (proherce). Navýšení ceny o stovky tisíc oproti inzerované ceně bylo tehdy na denním pořádku. Banky nestíhaly a schvalování úvěru s úrokou sazbou kolem od 1,9 - 3 % p.a. trvalo mnohdy i déle než dva měsíce. Byl to prostě mazec a prodalo se i to, co se dlouhé roky předtím nedařilo prodat. Rostly ceny všeho a to do té doby nepředstavitelnou rychlostí. Žádný marketing nebyl třeba, i špatně prezentovaná nemovitost si našla svého kupujícího (...a ne jen jednoho!). 

 

Ti co prodávali jásali a zažívali tenkrát krásné euforické období. Kdo v těchto letech prodával, vždy na tom dobře vydělal. Ta doba už je ale dávno pryč...

 

léto 2022 - 2023

A jaký je zatím nálada na realitním trhu v roce 2023? V porovnání s předchozími roky je znát neskutečný útlum. Investoři prakticky nekupují - vyčkávají až budou prodávající bez úspěchu prodávat přiliš dlouhou dobu (4 a více měsíců) a budou ochotni razantně snížit svou požadovanou cenu.

 

Střední třída, která tvořila velkou část kupní síly díky úrokovým sazbám kolem 6 - 7 % p.a. a navýšení cen energií (elektřina, plyn) ze hry úplně vypadla a to je obrovský problém! Jen pro představu díky přísně nastaveným limitům České národní banky DTI a DTSI při čistém měsíčním příjmu 100 000 Kč (a to není vůbec málo, kdo to v dnešní době má, když je průměrná mzda kolem 39 500 Kč?) může být maximální měsíční splátka hypotéky 45 000 Kč. To znamená, že při současným úrokových sazbách nad 6 % p.a. si takto nadstandardně vydělávající zájemce o koupi může vzít hypotéku maximálně na částku 7 500 000 Kč!!! A tohle tuší jen málokterý prodávající... Zájemci by rádi nakupovali, ale vysoké úrokové sazby bank a přísně nastavené limity ze strany České národní banky jim v tom brání. A pokud se sníží poptávka, musí zákonitě klesnout i cena nabídky. To je prostě Zákon klesající poptávky a nic s tím nenaděláme.    

 

Netknutý zůstal snad jen segment luxusních nemovitostí ve výjimečných lokalitách, které si své ceny vždy udrží a kde kupující tolik nehledí na prodejní cenu. Ostatně tak jak je to u luxusního segmentu zvykem napříč obory.

 
 

CO BUDE PRO PRODEJ NEMOVITOSTI V ROCE 2023 URČITĚ FUNGOVAT

Pro ty kdo nejchtějí jít moc do hloubky a dlouho číst, napíšu napřed co fungovat nebude. Nebude fungovat PASIVITAABSENCE MARKETINGU. Chtěl jsem napsat špatný marketingu, ale když někdo prodává nemovitost se špatně nafocenými fotkami z telefonu, nemůžu to přece ani nazvat marketingem. To bych slovo marketing urazil a to rozhodně jako středoškolský student marketingové školy svému učiteli udělat nechci. Proto raději ABSENCE MARKTINGU (žádné profesionální fotky, žádný videomarketing, žádná virtuální prohlídka nemovitosti, žádné webové stránky, žádné fotky z dronu, žádné vizualizaci a už vůbec žádná placená reklama na sociálníchí sítích Facebook a Instagram). To je za mě absence marketingu.

 

A co jsem měl na mysli tou PASIVITOU? Mám na mysli obchodní a možná vlastně i marketingovou pasivitu. Prodej bez aktivního článku - bez schopného makléře, který je motorem prodeje. Který je projektovým manažerem mezi marketingovými dodavateli, vámi a vaší nemovitostí. Ten marketing se sám nevytvoří a nedostane mezi lidi, pokud to někdo celé nevymyslí, nenastaví, nespustí a hlavně nezaplatí. 

 

OBCHODNÍ PASIVITA je pro mě prodej nemovitosti bez makléře. Tedy abych byl zcela přesných, bez schopného makléře, který nad rámec svých marketingových aktivit, aktivně hledá mezi svými klienty, ale i ve spolupráci s konkurečními realitním makléři, zájemce o koupi prodávané nemovitosti.

 

Já vím, ono se tomu špatně věří, když to poslední roky fungovalo i bez tohoto. Ale jak jsem už psal: trh je jinde a je potřeba si to uvědomit a svou obchodní i marketingovou strategii tomu přizpůsobit, pokud chcete v roce 2023 uspět a svou nemovitost prodat.

 

A co tedy fungovat bude? 

 

Pokud vás to opravda zajímá, pokračujte prosím dál ve čtení.

 
 

CO MUSÍ KAŽDÝ INZERÁT NEMOVITOSTI V ROCE 2023 OBSAHOVAT

Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text 

 

PENB

Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text 

PENB

Evidenční list

 

PROFESIONÁLNÍ FOTKY

Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text 

 

FOTKY Z DRONU

Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text Text text 

VIDEOPROHLÍDKA

Video je nositel příběhu i emocí. Mnoho světových studií prokázalo, že dobře zpracované video při prodeji nemovitosti, dokáže zájemce o koupi nemovitosti daleko lépe přesvědčit než inzerát, ve kterém jsou pouze fotky. Navíc inzeráty, ale i webové stránky, které obsahují i videoprohlídku nemovitosti mají prokazatelně vyšší návštěvnost, než inzeráty, ve kterých video chybí. No a vyšší návštěvnost = vyšší pravděpodobnost rychlejšího prodeje, nebo prodeje za vyšší cenu.

 

3D SCAN NEMOVITOSTI

Zájemci budou mít možnost si váš dům, nebo byt ještě před samotnou prohlídkou velice realisticky projít a ujistit se, že se jim nemovitost líbí a vyhovuje i dispozičně. Na prohlídky chodí už jen opravdu vážní zájemci.

VIZUALIZACE BUDOUCÍHO STAVU

Asi tušíte, že nevybavený byt, nebo dům a nebo nemovitost před rekonstrukcí prostě nikdy nemůže v lidech vzbudit ty správné emoce a tím pádem je přimět ke koupi. Nemovitosti před rekonstrukcí proto standardně nachází svého kupujícího díky nizké ceně. Ono to jde ale i jinak, jenže málokterý z makléřů to dělá, protože je to pracné a stojí to celkem dost peněz... Ten jiný způsob prodeje by se dal nazvat: "ukaž díky vizualizacím potenciál nemovitosti, vzbuď v zákaznících ty správné emoce a přiměj je ke koupi!". Podívejte se na ten diametrální rozdíl inzerátu s fotkami současného stavu vs. krásných a realistických vizualizací. Neláká vás některá z nemovitostí?

 
 

PŘESNÉ A PRAVDIVÉ INFORMACE

No a na závěr se hodí snad už jen připomenout, že přesné a pravdivé informaci při prodeji by měly být naprostým základem. Už jen proto, že lhát se nemá, ale taky proto, že takováto lež (např. ve stavu nemovitosti, v podlahové ploše, výměře pozemku apod.) by vás mohla později, třeba díky § 2129 odst. 1 občanského zákoníku, nebo zákonu o ochraně spotřebitele 634/1992 Sb. doběhnout a vy nebude roky řešit nic jiného než vysoké faktury za právníky a náhradu škody v řádech nejméně stovek tisíc.

 

POUTAVÝ TEXT INZERCE

Inzerátem to ale nekončí. Inzerát je nezbytný marketingový základ. WEB, FB reklama apod.

 

Můžu jmenovat třeba www.jireckova7.cz, www.pozemkyJirovice.cz, www.peknejDum.cz, www.krasnyMalyByt.cz atd.

 
 

PROČ BUDOU VYJEDNÁVACÍ SCHOPNI V ROCE 2023 DŮLEŽITĚJŠÍ NEŽ KDY PŘEDTÍM

Neplatí snad všude, že kdo umí vyjednávat a kdo se nebojí a hlavně umí si správně říct o lepší cenu a lepší podmínky, tak je zpravidla vždy dostane?

 

COVID-19 a realitní boom předchozích let přilákal do naší profese mnoho nových realitních makléřů. Nikdy v minulosti nebylo o toto podnikání, kde když nic neprodáte, tak nic nevyděláte, tak velký zájem, jako mezi roky 2020 - 2022. Asi i vy budete znát někoho ve vašem okolí, kdo se alespoň na malou chvíli pok v tomto náročném oboru v těchto letech prosadit? Nebo se snad pletu? 

 

Vidina nízké vstupní bariéry, vysokých provizí a rychlého prodeje (tenkrát se fakt prodávaly nemovitosti do pár dnů od začátku inzerce) přilákaly mnoho nekvalifikovaných lidí (taxikáři, lidé za gastronomie apod.), kteří v životě nic neprodali a po pár dvouhodinových školeních o sobě začli tvrdit jak jsou dobří v marketingu a jak vám prodají nemovitost o stovky tisích víc než konkurence - a tohle se jim opravdu občas i podařilo. Nutno však říct, že to nebylo jejich talentem a vyjednávacími schopnosti, ale dobou. Svezli se prostě jen na vlně rychlých a jednoduchých prodejů. Většina z nich už ale makléřinu zase nedělají. Nezvládli změnu trhu, půl roku nic neprodali a vrátili se zpět ke svým původním profesím.

 

Rok 2023, možná už i rok 2022 oddělil v našem oboru zrno od plev. A to je dobře hlavně pro vás - pro klienty. Není totiž nic horšího, než makléř, který vám nepomůže, připraví vás o drahocený čas a mnohdy nemovitost v očích klientů devalvuje natolik, že aby se poté prodej podařil, je třeba učinit razantní slevu!

 

Schopnosti makléře, jeho zkušenosti a vyjednávací dovednosti budou v roce 2023 důležitejší než kdy předtím. Díky nízké poptávce a doslava blbé náladě na realitním trhu zaznamenávám celkem často, že kupující zkouší získat slevu všemožnými způsoby. Neříkám, že sleva je apriory špatná. Mnohdy je samozřejmě lepší dát slevu 100 000 Kč a nemovitost prodat, než se trápit s prodejem dalšího půl roku a nakonec muset zlevnit daleko vyšší částku. Ne vždy je ale sleva třeba! Ne vždy musí zájemce slevu dostat, aby koupil! Ne vždy musí dostat takovou slevu, o kterou si řekne! apod. Je třeba mít správnou marketingovou, prodejní, ale i vyjednávacící strategii a tu celou dobu prodeje držet!

 

Je třeba říct, že vyjednávací schopnosti makléře, se ale ne vždy nutně musí projevit jen na ceně nemovitosti. Vyjednávací schopnosti musí realitní makléř umět prokázat i u připomínkování rezervační a hlavně kupní smlouvy. Makléř musí umět pro vás vyjednat ty nejlepší obchodní podmínky (termíny, závazky, nároky, smluvní pokuty, záruky apod.).

 

Celý prodej je vlastně takové neustále "handrkování" mezi tím, co by chtěl kupující a co by chtěl prodávající. Pokud máte špatného makléře, nebude s podmínkami obchodu spokojeni a budete se cítit na konci obchodu doslova "okradeni" a to je přece špatně, když jste za to zaplatili 3 - 5% provizi, nemyslíte?

S oblibou vžy klientům říkám: "Na trhu jsou tisícovky realitních makléřů a všichni si bereme za svoje služby 3 - 5% provizi, tak proč si sakra nevyberete toho nejlepšího, který bude pracovat pro vás, ne proti vám?!"

 

POTŘEBUJETE POMOCT
S PRODEJEM?

Zanechte mi vaše telefonní číslo a já vám do 24 hodin zavolám. Úvodní konzultace je u mě vždy nezávazná a je zdarma. Nemáte co ztratit!

 
 

KDO JSEM VE TŘECH VĚTÁCH

Jsem profesionální realitní makléř s více než 1 000 klienty. Prodal jsem přes 520 nemovitostí v celkové hodnotě přes 1,3 miliardy Kč. Svými zkušenostmi a efektivním využíváním marketingových nástrojů pomáhám klientům z Prahy a jižní Moravy prodávat jejich nemovitosti co nejlépe a za co nejvyšší tržní cenu 📈💰.

U MĚ NA FACEBOOKU TO ŽIJE!

GDPR   |   Ochrana osobních údajů   |   Poučení pro spotřebitele   |   AML vnitřní zásady   |   Rezervační smlouva

© 2010 - 2024  MARTIN TESÁREK - profesionální realitní makléř